banner
Pagina in afdrukformaat
Schuitegat wordt hoofdwater

Bron: Dagblad van het Noorden en Omroep Friesland, april 2016

Rijkswaterstaat meldt dat het Schuitegat een hoofdvaarwater gaat worden. Het betreft de noordelijke doorgang, die sinds 2014 met gele tonnetjesis bebakend. Deze worden nu dus vervangen door rode en groene tonnen. De diepte van dit waarwater is 23 dm en midvaarwaters zlefs 4dm dieper.
Het vaarwater Schuitegat Zuid (de SGZ-tonnen) is vorig jaar al opgeheven. Hiermee is de situatie vergelijkbaar met die van 25 jaar geleden.


Bron: Verkeersleider VC Brandaris, juni 2014

Er is een nieuwe doorgang aan het ontstaan ten west-noordwesten van het huidige, betonde Schuitengat (diepte 60 cm bij NAP).
In verband met de HT roeirace zijn er drie gele tonnen uitgelegd om de diepste deel van de geul aan te geven; de diepte is ongeveer 90 cm bij NAP. Momenteel liggen deze tonnetjes er nog steeds en hebben geen officiële status. Het is nog niet bekend of deze tonnen weer worden weggehaald. Dit wordt beslist door RWS Noord Nedeland te Leeuwarden.

  • HT 1 - 53° 19.648 N, 05° 09.573 E
  • HT 3 - 53° 19.785 N, 05° 09.633 E
  • HT 2 - 53° 19.897 N, 05° 10.410 E

Het betreft een niet-officiële geul;  waar je op eigen risico doorheen vaart. RWS kan op geen enkele manier verantwoordelijk kan worden gehouden voor enige schade of letsel.


Bron: Michiel Eijsvogel, september 2012

De ingang van het Schuitengat aan de zijde van Terschelling wordt ondieper. Zie het onderstaand kaartje. De rode lijn is inmiddels de diepste route. Tussen SG22 en SG18 is het snel aan het verzanden.

Wij waren aan de late kant waren op weg naar Terschelling en we dachten wij de gele tonnen maar te volgen. Maar we liepen daar vast (zie dunne rode lijn). Daarna hebben we op het droge alles nog eens goed kunnen beoordelen. Net zoals de bruine vloot houden we voortaan, wanneer het er op aan komt, de zuidoostzijde van de S5 aan, dit is zonder meer nu de diepste route!


Bron: webredactie, september 2012

Voor het Schuitengat bij Terschelling staat in de dieptestaat een diepte van 100 cm bij NAP. In de praktijk blijkt een diepte van 70 cm de actuele werkelijkheid. Dit blijkt uit diverse meldingen van Wadvaarders die de route namen.