banner
Pagina in afdrukformaat
Gasboeiengat, tussen Inschot en Eierlandsche Gat

Bron: Redactie, augustus 2013

Inmiddels is het Gasboeiengat weer betond aan de rode zijde: tonnen GG 2 .. GG 20.
Let op: deze betonning loopt niet door tot het Inschot. Vanaf het Inschot naar het Gasboeiengat is het wat pionieren over de Waardgronden. De diepte daar is vaak niet meer dan 40cm bij NAP (11 dm droogvallend bij LAT). Dus alleen met een flink hoogwater of weinig diepgang is deze route te varen.


Bron: Max G. Dirkzwager, Zeiljacht "Hoogtevrees", Update juli 2009

Ik ben 30 juni 2009 weer door het Gasboeiengat gevaren.
De status is nog gelijk aan mijn bericht van juni 2008.


Bron: Max G. Dirkzwager, Zeiljacht "Hoogtevrees", Update juni 2008 

Op 7 juni 2008 voeren wij met extra hoog water van Harlingen naar de Cocksdorp en op 8 juni retour.
De route is eenvoudig te weten recht toe, recht aan ''West ''. Het Gaswin-platform is het eerste baken en de vuurtoren van de Cocksdorp het tweede.

Wij hebben zowel op de heenreis als de terugreis goed gezocht naar de 1e prik van het gasboeiengat bij de "'Driesprong" zoals in vorig artikel van 8/2007 vermeld, maar die was niet te vinden. Ook de overige wel bestaande prikken zijn in zeer slechte staat van onderhoud.

Vandaar hieronder de posities van de prikken die wij wel vonden (niet alle prikken zijn vermeld):
  • Prik 1 53°10.534 en 5°03.644
  • Prik 2 53°10.445 en 5°03.396
  • Prik 3 53°10.312 en 5°03.194
  • Prik 4 53°10.096 en 5°02.469
  • Prik 5 53°10.065 en 5°02.282
  • Prik 6 53°10.021 en 5°01.715
  • Prik 7 53°09.940 en 5°01.407
  • Prik 8 53°10.013 en 5°00.624
  • Prik 9 53°10.183 en 5°00.377
  • Prik 10 53°10.235 en 5°00.041
  • Prik 11 53°10.371 en 4°59.654
  • Rode stok 53°10.200 en 4°58.477
  • Ton V2A 53°09.986 en 4°57.745
  • Ton V2   53°09.938 en 4°56.981
Echt ondiep is de route niet. Ik vaar met een Kelt 850DI, die met opgehaalde kiel 65 cm steekt en met neergelaten kiel 1,65m. We hebben de kiel alleen op hoeven halen omdat we te ver buiten de prikken zaten.
 
Wij hebben de boot op het strand gelegd en 's avonds naast de Vriendschap. Maar het haventje van de Cockdorp is nog steeds goed beprikt dus daar kun je ook naar binnen rond HW.
 

Bron: Jugo Baya & Carla Hogeweg (8/2007)

Het Gasboeiengat vormt een goed alternatief naast het Lange Gat voor de toegang tot het gebied rond het Eierlandse Gat vanuit het oosten. Afhankelijk van bestemming of getij is de route direct bezuiden Vlieland dan wel deze route via het Gasboeiengat te prefereren.

Vaaraanwijzingen naar de Cocksdorp via het Gasboeiengat augustus 2007:

De route van oost naar west vanaf het inschot naar het Gasboeiengat is ondertussen vanuit het Inschot iets lastiger te vinden omdat de prikken schijnbaar niet meer onderhouden worden. De laatste keer dat we deze route afgelegd hebben was rond 2000.
Als startpunt vanuit het Inschot houden wij het volgende punt aan:
  • 53°12,08N en 5°08,15E (dit is het westelijke "haakje" op de kaarttekening)
 
Als je op de kaart kijkt beginnen er een stuk westelijk van dit startpunt zomaar opeens een prikkengeul naar het Gasboeiengat. Na enig speuren blijkt de 1e (overgebleven?) prik van het Gasboeiengat te staan op:
  • 53°11,088N en 5°05,300E.
Bij het zoeken en vinden van de 1e prik-resten wordt ons al direct duidelijk dat de staat van onderhoud slecht is en gaan we direct over tot het vastleggen van gegevens om de reproduceerbaarheid makkelijker te maken. Als je van oost naar west gaat is het aan te bevelen om bij laag water in het Inschot al tegen de plaat te gaan "leunen".
Dit blijkt nodig omdat de rest in het Gasboeiengat en Vogelzwin tegenstrooms is. Er is dus geen tijd te verliezen, omdat er in de Cocksdorp maar een beperkte tijd voor en na hoog water toegankelijk is. Met doodtij en 1 uur na hoog was het manouvreren al lastiger in de prut, met spring komen er wel schepen tot 1,4m diepgang zoals de loodsbotter "Texelstroom"
 
Eenmaal in het Vogelzwin is het een zaak om de prikken aan de zuid-west zijde van de geul te volgen tot je een prikkengeultje met schijnbaar open prikken ziet weglopen. Let erop dat deze speciale "Sil-prikken" beslist aan stuurboord gehoudenmoeten worden bij het binnenlopen, het lijken open prikken maar zijn het dus niet!
Begin van het geultje naar Cocksdorp:
  • 53°09,732N en 4°53,316E.
De waypoints zijn uit voorzorg omdat het onderhoud van de prikken schijnbaar niet meer gebeurd. Voor de oerwadschuivers is dit natuurlijk altijd leuk.
Bijgaand het kaartje met de route tussen Inschot en Gasboeiengat, de zwarte lijn is de beoogde route, de paarse lijn de werkelijk afgelegde route.