banner
Pagina in afdrukformaat
Kinderactiviteiten ledendag 2008
Kidz jaarvergadering 26 januari 2008 in Harlingen

We moesten zaterdagochtend al heel vroeg opstaan, omdat we om 9 uur aanwezig zouden zijn op de Maritieme Academie in Harlingen. We waren niet eens de eersten.
Om half 10 waren de meeste kinderen er al, terwijl het programma pas om 10 uur zou beginnen.
Er hing een grote kaart van het Nederlandse Wad, waar we op konden aangeven wat we leuke jachthavens vinden. Daar mocht iedereen bij de drie leukste havens een stickertje plakken, zodat we een top 3 van de jachthavens konden maken.

1e plaats: Ameland
2e plaats: Vlieland
3e plaats: Schiermonnikoog

Op dezelfde kaart gingen we daarna ook de mooie droogvalplekjes intekenen, en ook daarvan maakten we een top 3.

1e plaats: oostpunt Schiermonnikoog
2e plaats: Dellewal
3e plaats: oostpunt Ameland

Iedereen kreeg een kaart om zelf ook mooie plekjes en havens in te tekenen.
Om 11 uur ging de helft van de groep naar het andere gebouw, kreeg een echt schort voor en we gingen onze eigen pizza’s maken. De achtergebleven groep bedacht ondertussen leuke activiteiten die je kunt doen als je op/bij de boot bent.

1e plaats: vissen/krabben vangen (kruisnet of wasknijper)
2e plaats: wadlopen/schelpen of kokkels zoeken
3e plaats: zwemmen/varen met de bijboot

Toen groep 2 pizza’s ging maken, deed groep 1 spelletjes.
Daarna gingen we met z’n allen de pizza’s opeten: heeeerlijk !
Na het eten hoefden we niet af te wassen, we liepen naar De Bruinvisch, die in de haven lag, in het centrum van Harlingen. Dat was niet zo’n heel eind lopen, behalve wanneer je met krukken moest lopen, dan was het wel heel ver !

Cees Dekker, de schipper, ontving ons en we mochten met z’n allen in het voorschip kijken waar zijn vriendin poffertjes voor ons aan het bakken was. Ze bakte op een fornuis, dat met turfjes werd gestookt. Dat ruikt heel bijzonder. De poffertjes smaakten heerlijk, al hadden we onze buikjes net gevuld met pizza. Cees kon ons leuk vertellen over waar het schip gebouwd was, waar het voor gebruikt werd en hoe er mee gezeild werd en wordt.
Iedereen luisterde aandachtig, omdat je goed moest onthouden wat hij vertelde, want terug op school zou er een quiz worden gehouden over wat hij had verteld.

Het waaide hard en het water in de haven in Harlingen stond erg hoog. Het was leuk om te zien hoe al die grote charterschepen (1, 2 en 3 masters) allemaal midden in Harlingen liggen.
We kwamen wat later dan de bedoeling was terug op schoool, omdat Cees ons zoveel te vertellen had, wij zoveel te vragen hadden en we er ook nog poffertjes en limonade kregen.
Terug op school konden we nog een t-shirt tekenen/versieren en een portemonneetje maken van een sappak.

Tot slot van deze dag hadden we nog alle tijd om de quizvragen te beantwoorden, omdat de vergadering van de volwassenen maar uitliep en uitliep.
Wie de meeste kaartjes had verzameld bij de quiz, mocht als eerste een prijs uitzoeken, van de prijzentafel; er was voor iedereen een prijs.
En als laatste kreeg iedereen voor het vertrek nog een wadvaarders t-shirt mee.